Monday, May 22, 2017

Re: USA Africa Dialogue Series - My take on auctions and contemporary African Art in today's New York Times

Dear prof Chika Okeke Agulu,
Thank you for this inspiring paper. To add a voice to what has already been said, I am quoting a paper I recently publish in a French newspaper, Le Point Afrique. It is in french and I know some of you read that language but we (Anglophones and francophones) need to share our view if we want things to change.

Faut-il restituer au Bénin ses biens culturels ?

TRIBUNE. La demande du président Patrick Talon à propos des biens culturels du Bénin actuellement au musée du quai Branly continue de faire des vagues.
Par Emery Patrick Effiboley*
Publié le | Le Point Afrique
Des statues du Bénin sont exposées ici au musée du quai Branly-Jacques Chirac en octobre 2007. © AFP PHOTO / OLIVIER LABAN-MATTEI
Quelques mois après son accession à la magistrature suprême au Bénin le 6 avril 2016, M. Patrice Talon, président de la République, a formulé une demande de restitution des biens culturels pillés par l'armée française sous la houlette du colonel Dodds, devenu général à l'issue de la conquête du royaume du Danhomè. La plupart de ces pièces sont actuellement préservées dans les collections du musée du quai Branly à Paris.
Le 22 août 2016, alors que la nouvelle se propageait dans les divers médias, je reçus le message électronique de Jos van Beurden, chercheur néerlandais, qui est en passe de finir une thèse sur la question des restitutions de biens culturels dans le monde. Sachant que j'avais abordé cette question dans mon mémoire de master il y a un peu plus d'une dizaine d'années, il voulait que je l'aide à obtenir une copie de la demande officielle de restitution du Bénin adressée à la France. Malgré toute ma bonne volonté, je n'ai pas pu lui fournir ce document officiel.

La demande du Bénin, pas une première

Dans ma recherche, Joseph Adandé, un aîné universitaire, a eu l'obligeance de me faire parvenir un article paru sur le site internet www.acotonou.com avec une photo du ministre d'État, Irénée Koukpaki, qui évoquait la question. À la vue dudit article, je me suis dit qu'il s'agissait donc d'une procédure officielle. Une certaine presse a même indiqué que c'était la première fois qu'un pays africain au sud du Sahara faisait une telle demande ; ce qui n'est pas vrai puisque cela fait plusieurs décennies que le Nigeria, voisin du Bénin, réclame le retour des bronzes pillés par l'armée britannique en février 1897.
Plus récemment encore, lors de la publication de la Déclaration sur l'importance et la valeur des Musées universels (décembre 2002) signée par dix-neuf grands musées occidentaux, la Commission des musées et monuments du Nigeria, sous la plume d'Oluyemi Omotoso et de Martin Oguntayo Akanbiemu, a rédigé une réponse conséquente. Georges Abungu, alors directeur des musées nationaux du Kenya, avait lui aussi donné son point de vue sur la question dans une tribune parue en 2004 dans les Nouvelles de l'Icom (Conseil international des musées). Seul le Bénin n'avait pas donné de la voix sur le sujet. Mais vu l'état des musées au Bénin aujourd'hui, faut-il répondre favorablement à une telle demande somme toute légitime ? Un peu d'histoire pourrait nous aider dans notre cheminement.
Tout commence en 1892 à la chute du royaume d'Abomey
Les biens culturels que réclame le Bénin aujourd'hui sont pour une partie de ce qu'on peut appeler butin de guerre emporté par le général Dodds et ses compagnons à la suite de la chute du royaume d'Abomey en novembre 1892. Parmi ces pièces, les plus symboliques étaient des trônes géants, la statue du dieu Gou, des statues représentant les rois Glèlè et Gbèhanzin, et bien d'autres.
Alors que le Danhomè subissait le vandalisme de l'armée française, le refus du souverain de la Cité du Bénin (Bini) au Nigeria de se soumettre va lui coûter cher. Son royaume connaîtra le même sort et plusieurs milliers de pièces en bronze vont être pillées lors de l'expédition punitive du 24 février 1897. Elles seront plus tard vendues aux enchères en 1898 et se retrouvent aujourd'hui dans les plus grands musées occidentaux. Tous ces événements s'inscrivaient dans le mouvement de la conquête de l'Afrique et du monde par les anciennes puissances coloniales qu'étaient la France, la Grande-Bretagne, l'Allemagne, les Pays-Bas et, dans une moindre mesure, l'Espagne et le Portugal.
Mais au lendemain du second conflit mondial, les mouvements d'émancipation vont naître dans la plupart des colonies. Ceux-ci conduiront aux indépendances de l'Indonésie (1945), de l'Inde (1947), de la Gold Coast devenu Ghana (1957) et de la plupart des autres pays africains à partir de 1960, sachant que celles des colonies espagnoles et portugaises interviendront plus tard.

Le tournant des indépendances

À partir de ce moment, les nouveaux États voulant écrire leur roman national vont envisager de recourir à ces biens culturels pillés durant la période coloniale. Si les francophones n'y ont pas pensé ou s'y prennent tardivement, la demande d'autres anciennes colonies ne date pas d'aujourd'hui. En dehors du Nigeria voisin, les Indonésiens notamment avaient très tôt fait cette requête. Celle-ci avait abouti puisque les Pays-Bas ont été le premier État européen à restituer des biens culturels. Il agissait des sculptures des temples du Lombok dans la région de Singarasi en 1976, quelques petites années après l'adoption de la « Convention de l'Unesco concernant les mesures à prendre pour interdire et empêcher l'importation, l'exportation et le transfert de propriété illicites de biens culturels » de 1970. Mais il faut indiquer que ces sculptures faisaient partie d'un culte encore vivace et que l'État indonésien en avait assuré et garanti leur sécurité. Le Nigeria quant à lui a toujours fait une demande de restitution en direction de la Grande-Bretagne, comme la Grèce, notamment lors des préparatifs des Jeux olympiques d'Athènes de 2004. Les Grecs voulaient que, comme les Jeux revenaient au bercail, il était aussi de bon ton que les marbres du Parthénon emportés illégitimement de Grèce par Lord Elgin au temps de l'Empire ottoman retournent chez eux. Mais l'État britannique a donné une fin de non-recevoir à cette énième réclamation grecque.

Un patrimoine mondial mobile et plus encore

Il faut rappeler une fois encore que la demande de restitution par le Bénin est tout à fait légitime. Mais pour que celle-ci soit utile pour les Béninois et le monde pour lequel ce genre de biens culturels pourrait aujourd'hui appartenir à une liste du patrimoine mondial mobile à créer, il requiert des conditions sans lesquelles leur retour risque de conduire à un nouveau déplacement, qui aboutirait cette fois-ci dans les collections privées, donc au seul profit de leurs propriétaires.
À moins que cela ne soit du « lip service » comme on dit en anglais, des paroles sans actes, la première condition qui donnerait la preuve de la bonne volonté du gouvernement béninois serait d'abord de signer la Convention de l'Unesco concernant les mesures à prendre pour interdire et empêcher l'importation, l'exportation et le transfert de propriété illicites de biens culturels de 1970, cadre juridique dans lequel une telle restitution devrait se faire. Car sans cette démarche, nous resterons dans les effets d'annonce qui n'aboutissent à rien de concret.

La nécessité d'une vraie politique muséale

L'étape suivante qui nécessite quand même un peu de temps est de mettre en place une politique muséale du genre du Deltaplan, mis en œuvre par les Pays-Bas à la fin des années 1990, ou plus tard l'audacieuse politique muséale élaborée par le Brésil dans les années 2000, et qui sont en train d'être démolies à la faveur du libéralisme ennemi des politiques publiques volontaristes. Cette politique muséale béninoise devrait comporter au moins trois volets : les infrastructures, les ressources humaines et les finances.
Par ordre d'importance, le volet infrastructurel vient en premier.
Aujourd'hui, il n'existe pas au Bénin de lieu public disposant de la sécurité nécessaire pour accueillir des biens d'une telle valeur. Les palais royaux d'Abomey, la première attraction touristique du Bénin et destination logique de ces biens, n'ont pas la sécurité requise pour les abriter. Romuald Hazoumè, dans une tribune parue sur le site www.telerama.fr le 17 septembre dernier, a rappelé la situation de ces palais. Il faut donc aménager un tel espace ; et pour arriver à en construire un, cela requiert au moins quelques années.
Ensuite, pour faire fonctionner l'espace, il faudra du personnel qualifié, qui pourrait définir un projet muséographique à la hauteur du symbolisme attaché à ces biens culturels. Ce sera peut-être aussi l'occasion de concevoir un projet qui puisse raconter notre histoire nationale tout en mettant en valeur la diversité de la société béninoise. Une belle occasion de revisiter notre histoire dans laquelle subsistent encore des non-dits, des sujets tabous. Mais avec des non-dits, on ne peut construire une nation cohésive.
Enfin, il faut que l'État béninois se décide résolument à mettre en place une ligne budgétaire ad hoc au profit des musées. Jusqu'à ce jour, les établissements publics béninois se sont toujours autofinancés à travers les recettes réalisées sur les billets d'entrée. Ce qui fait par exemple que le site des palais royaux d'Abomey ou le musée d'histoire de Ouidah, dont le nombre de fréquentations oscille autour des 30 000 visiteurs par an, peuvent compter sur un pactole relativement consistant.
En revanche, les musées du nord du pays qui n'ont qu'un modeste taux souffrent, même pour les besoins de fonctionnement les plus basiques. C'est donc l'occasion rêvée pour mettre en place un dispositif, qui sera inscrit dans la loi nationale de finances et dont la gestion serait confiée aux responsables des différents établissements et qui répondront intuitu personae de son utilisation.
Cela conduit à dire que sans la mise en œuvre de ces différentes étapes, il est inutile, à tout le moins, d'envisager une restitution des biens culturels pillés lors de la conquête du royaume du Danhomè à la République du Bénin bien qu'elle en soit le propriétaire légitime.

* PhD, Andrew W. Mellon Post-doctoral Research Fellow, Université de Witwatersrand, Johannesburg, Afrique du Sud.
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    Dr Emery Patrick EFFIBOLEY
    Assistant Professor, 
    Department of History and Archaeology, University of Abomey-Calavi 
    Andrew W. Mellon Postdoctoral Research Fellow, University of the Witwatersrand,Johannesburg,(2014-2016) 
    www.researchgate.net/Profile/Emery_Effiboley
     



    De : Toyin Falola <toyinfalola@austin.utexas.edu>
    À : dialogue <USAAfricaDialogue@googlegroups.com>
    Envoyé le : Lundi 22 mai 2017 21h08
    Objet : FW: USA Africa Dialogue Series - My take on auctions and contemporary African Art in today's New York Times


    Toyin Falola
    Department of History
    The University of Texas at Austin
    104 Inner Campus Drive
    Austin, TX 78712-0220
    USA
    512 475 7224
    512 475 7222 (fax)

    From: Sylvester Ogbechie Ogbechie <ogbechie@arthistory.ucsb.edu>
    Date: Monday, May 22, 2017 at 11:18 AM
    To: Bisi Silva <labisi@gmail.com>
    Cc: Toyin Falola <toyinfalola@austin.utexas.edu>, chika Okeke-Agulu <cokekeag@princeton.edu>, ishola williams <isholawilliams@yahoo.com>, "murfsculpt@sbcglobal.net" <murfsculpt@sbcglobal.net>, Janine Sytsma <jsytsma@wisc.edu>, Chuka Nnabuife <chukacater@yahoo.com>, "ade_azeez2002@yahoo.com" <ade_azeez2002@yahoo.com>, "alafara3@yahoo.com" <alafara3@yahoo.com>, abayomi ola Ola <AOla@spelman.edu>, "egonwa1@yahoo.com" <egonwa1@yahoo.com>, "jerrybuhari@yahoo.com" <jerrybuhari@yahoo.com>, "krydz@panafricanartists.org" <krydz@panafricanartists.org>, "OFAMULE@uwsuper.edu" <OFAMULE@uwsuper.edu>, "ola.oloidi@yahoo.com" <ola.oloidi@yahoo.com>, "onoyom_ukpong@yahoo.com" <onoyom_ukpong@yahoo.com>, Peju Layiwola <pejulayiwola@yahoo.com>, "penncils@yahoo.com" <penncils@yahoo.com>, "ronnxie@yahoo.com" <ronnxie@yahoo.com>, Segun Ajiboye <segunajib@yahoo.com>, "sojewuyi@siu.edu" <sojewuyi@siu.edu>, "TFilani@scsu.edu" <TFilani@scsu.edu>, Tejumola Olaniyan <tolaniyan@wisc.edu>, "ugiomohfrani@yahoo.co.uk" <ugiomohfrani@yahoo.co.uk>, "unzewi@emory.edu" <unzewi@emory.edu>, "eniningbj@gmail.com" <eniningbj@gmail.com>, jegede <jegeded@muohio.edu>, "jane.bryce@cavehill.uwi.edu" <jane.bryce@cavehill.uwi.edu>, Freida High <high@wisc.edu>, Bolaji Campbell <bcampbel@risd.edu>, "cokekeag@princton.edu" <cokekeag@princton.edu>, "krydz@heavensgate-ng.com" <krydz@heavensgate-ng.com>, "ogbadeg@emory.edu" <ogbadeg@emory.edu>, "Adejumo, Christopher O" <c.ade@austin.utexas.edu>, Michael Harris <olonamdh@gmail.com>, Rowland Abiodun <roabiodun@amherst.edu>, "blawal@mail1.vcu.edu" <blawal@mail1.vcu.edu>, "dtdoris@umich.edu" <dtdoris@umich.edu>, "akinwaleonipede@yahoo.coom" <akinwaleonipede@yahoo.coom>, "radedamola@yahoo.com" <radedamola@yahoo.com>, "segunajib@yaho.com" <segunajib@yaho.com>, alao <akinalao@yahoo.com>, "babaleya@yahoo.com" <babaleya@yahoo.com>, "ebankoleojo@yahoo.com" <ebankoleojo@yahoo.com>, "vekpuk@yahoo.com" <vekpuk@yahoo.com>, "rrecacdngo@yahoo.com" <rrecacdngo@yahoo.com>, "oliverenwonwu@yahoo.com" <oliverenwonwu@yahoo.com>, Stephen Ad⁄yem‚ FolΩr√nm‚ <folasteve@yahoo.com>, "sh40@cornell.edu" <sh40@cornell.edu>, "ibraheem_muheeb@yahoo.com" <ibraheem_muheeb@yahoo.com>, "jahblak@yahoo.com" <jahblak@yahoo.com>, Kunle Filani <kunlefilani@yahoo.com>, "bmmurray@gmail.com" <bmmurray@gmail.com>, "joemusa@joemusa.com" <joemusa@joemusa.com>, "ikaynwachukwu@yahoo.com" <ikaynwachukwu@yahoo.com>, "bestochigbo@yahoo.com" <bestochigbo@yahoo.com>, "okndibe@yahoo.com" <okndibe@yahoo.com>, "mikeck27@hotmail.com" <mikeck27@hotmail.com>, "mufuonifade@yahoo.com" <mufuonifade@yahoo.com>, "periajib@yahoo.com" <periajib@yahoo.com>, "ronke.adesanya@mail.ui.edu.ng" <ronke.adesanya@mail.ui.edu.ng>, "oladimejitiri@yahoo.com" <oladimejitiri@yahoo.com>, Tola Wewe <tolawewe@yahoo.com>, "akinbogun2003@yahoo.com" <akinbogun2003@yahoo.com>, "toniokpe@yahoo.com" <toniokpe@yahoo.com>, "tunde_babawale-yahoo.com" <tunde_babawale@yahoo.com>, "konatey@gmail.com" <konatey@gmail.com>
    Subject: Re: FW: USA Africa Dialogue Series - My take on auctions and contemporary African Art in today's New York Times

    First off, congrats to Chika Okeke-Agulu for his piece. It is good to see people discussing this important issue. Thanks also to Bisi for pointing out that I have devoted more than a decade of work to highlighting this issue, which I frame as the question of how to enhance the value of African art and cultural production, and how to secure to Africans the intellectual property and cultural patrimony rights of their ancestral and contemporary heritage. I agree with Bisi that diaspora based African scholars should do more to turn things around but note that calls to that effect have mainly fallen on deaf ears. We are all somehow engaged in transactional relationships here and not enough collaborative ventures, which is really what we need. This involves also collaborations between diaspora and African operatives, to move things forward collectively.

    As Bisi noted, I made calls for greater focus on these issues ten years ago, and even before that I predicted the commercialization of contemporary African art in my review of Okwui Enwezor's Documenta XI. I consider it unfortunate that the same calls one made so long ago are now being repeated, which is the result of a lack of organized effort in that direction. Prof jegede is right that the narrative of modern and contemporary African art has been shaped substantially by African scholars. It is important to ask whether this will persist if these scholars do not work to develop a new generation to take up the mantle. One of the primary problems of research in our field is the constant return to a situation where African art continues to be "discovered" every ten years or so, a narrative that wipes out previous work in the field in favor of celebrating the new "discoverers". It will be truly unfortunate if in anotehr decade we gather here to again celebrate the perpetual rediscovery of the continents art and cultural production.

    Perhaps it is time for a conclave. I am calling for a meeting of minds to map out how to best proceed so that some of the objectives defined here as desirable can be met. Talk is cheap; action is much more difficult but useful.

    Cheers.


    ____________________
    Professor Sylvester Okwunodu Ogbechie, PhD
    Founder and Editor, Critical Interventions
    Smithsonian Institution Senior Fellow 2016-2017
    950 Independence Avenue, SW
    MRC 708
    Washington DC 20560

    On Mon, May 22, 2017 at 11:34 AM, Bisi Silva <labisi@gmail.com> wrote:
    Thank Prof, 

    Good day to all the many Profs here, I hope this email meets you well. All protocols observed o! 

    Thanks for the article Chika especially some of the salient points that you highlighted. 

    I am just reposting my comment on Facebook to add to the discussion. 

    Yes African collectors and those based here must participate in this market. So what are the realistic, realisable strategies? We all know what the problem is but what are the strategies and solutions to be put in place. I think there needs to be a concerted effort by all here and in the diaspora. Very few galleries in the west are doing anything here or collaborating or expanding or including a component/branch on the continent outside of artfairs. Take October Gallery or Magnin A for example two of the longest existing off the top of my head. Though Magnin operated for a much longer time as an independent curator/agent. Jack Bell tried but as i read and understood it then it seemed exploitative to me - rightly or wrong - and am not sure what happened to it or if it continues. 1:54 has understood that engaging with potential African collectors has to be done here hence their first edition which will happen in Marrakech in Feb 2018. And what are those in the diaspora willing to do? Many have cushy jobs and tenured positions in top Universities and institutions which guarantees stability how can they be used to engineer solutions here. I remember asking during my talk at Northwestern University, how can the contents of one of the largest libraries of Africana be made accessible in Africa? How can knowledge be shared and transferred? Can their networks, access to top collectors, curators, institutions translate into something tangible on the continent? The market/sector is young, full of potential but also extremely vulnerable. But I believe this is the exact moment that the African Diaspora can and should make the strongest effort to turn things around. Sometimes it is not about money but about networks and exchanges and a little bit of one's time.

    And i add this now.

    I remember a colleague called me yesterday to talk about the article and he said that this is what Sylvester Ogbechie has been talking about for so many years. I do remember the summers that Prof Ogbechie used to come to Lagos and offered his time in giving a series of lectures about cultural management, valuing, recognising our cultural asset etc. This was important but also I think very early on in the way people were thinking so the real implications would have been lost on many. But if that same lecture was given today nearly a decade later I think it would result in unprecedented activity. Hence the import of the sentence above "I believe this is the exact moment that the African Diaspora can and should make the strongest effort to turn thing around." There are so many people 'on ground' who you can partner/collaborate with. Lets forget hierarchies because each person is coming with a unique and valuable experiences and insights. 

    A great example is the Asiko curatorial and artistic pan African roaming project by CCA, Lagos.   Last year we had Prof Moyo Okediji spend 3 weeks out of the 5 weeks in Addis Ababa with us giving lectures, taking part in the crits, and the curatorial seminars. He participated as a guest in2014 in Dakar too. All at his own cost. I couldn't even slip a birr into his pocket.  Same with Eddie Chambers and other people who might pay the ticket and we the  accommodation. Prof Tamar Garb has been a faculty since 2013. I remember Prof Okediji saying and I paraphrase, Wow! these are the young people that I should be teaching. What am I doing teaching African art to oyinbos? Or something like that!!! 

    In Asiko Addis Ababa 2016 our main weekly reading material for the 5 weeks was a favourite of mine Postcolonial Modernism by dear Chika :) . I divided the participants into groups of 3 or 4 and they each had 2 chapters which they would come to the class and discuss.  Jeez!!!! That was serious hard work.  I had never been so frustrated at the inarticulate renderings that came back. It could have been written in Greek for all I know.  Not to say that these are not brilliant young people but it is an indication of the awful, awful education system. And whilst I know they may not have understood it during the course - and I let them know their performance is not good enough of course - I believe that they will reread and reread and reread till they get it and that is the purpose of what we do. Feed them as best as we can and let them digest at their own pace. 

    Sorry for the long email. Thanks for your article Prof Chika.   And thanks for this platform Prof Falola.  

    Thank you! 

    Regards
    Bisi

    On 22 May 2017 at 15:38, Toyin Falola <toyinfalola@austin.utexas.edu > wrote:

    Subject: Re: USA Africa Dialogue Series - My take on auctions and contemporary African Art in today's New York Times

    Dear All:
     
    In every field of study and endeavor, there are giants (or elephants) and, of course, rodents! In the Art World, we make way for the jegedes (Prof), Okeke-Agulus, Anatsuis and others ( as Elephants) to make their voices heard. So, hearing from Professor Emeritus Professor jegede, in response, to the brilliant piece by Princeton Professor Chika Okeke-Agulu does say it all.
     
    Indeed, when my spouse and I read the piece in NYT, "Modern African Art Is Being Gentrified", we immediately saluted Professor Okeke-Agulu (Chika) for making it big in NYT with the brilliant art piece. Of course, from the original piece in the Sunday Review section of NYT, there are two pictorial illustrations: of "Drifting Continents" (2009) by El Anatsui, the Ghanaian artist; and then "How to Blow Up Two Heads at Once (Ladies; 2006) by Yinka Shonibare, the British-Nigerian artist. My spouse, out of curiosity, asked me: "Why have two female heads blown at once by women, but not heads of two men blown out by men?"  As my legendary and quotable mentor (Baba Ijebu) would explain: "Maybe, it is part of the gentrification. Is that not be so, abi?"!
     
    Many thanks to Professor Okeke-Aguku, for putting Sotheby's auction of works by artists from our beleaguered continent on the map of today's "Trump World" and, also, many thanks to Professor Emeritus jegede for creating a "forest dance" around the published NYT piece.
     
    And, as VC Aluko would have ended a response: "There you have it"!
     
    A.B. Assensoh.

    From:usaafricadialogue@googlegroups .com <usaafricadialogue@googlegroup s.com> on behalf of jegede, dele <dele.jegede@miamioh.edu>
    Sent: Sunday, May 21, 2017 9:54 PM
    To: usaafricadialogue@googlegroups .com

    Subject: Re: USA Africa Dialogue Series - My take on auctions and contemporary African Art in today's New York Times
     
    I congratulate Chika Okeke-Agulu for his excellent piece in NYT. He makes the point quite persuasively: Africa is doomed to repeat history if it fails to learn from it. But it is not all gloom and doom. To the examples that he cites—in DRC and South Africa—we can add that of Pan-Atlantic University in Lagos, Nigeria, to which Omoba Yemisi Shyllon, a major collector, has donated a substantial chunk of his collections. Additionally, he has also committed to building an art museum on the university campus.

    It is important to note that the interest that Sotheby's and other major auction houses have now begun to show in African art is due substantially to the efforts of African scholars like Chika who have assiduously opened up hitherto protected channels—through monographs, essays in journals, curatorial work, and teaching in Euro-American outlets and spaces. Too, it is gratifying to note that while Euro-American scholars pioneered the scholarship of "traditional" African art, which in turn legitimized the "collection" or, to be frank, rapacious looting of the material culture of African peoples, the narrative of modern and contemporary African art is shaped substantially by African scholars.

    Ongoing trends regarding the production, collection, and promotion of modern and contemporary African art suggest that we must lower our hopes and dependency on governments to provide any leadership in establishing and funding viable art museums in Africa. The future in this area lies in the hands of individuals and private enterprises.

    dele jegede



    dele jegede, Ph.D
    Professor Emeritus
    Miami University. Oxford. OH
    Art Historian. Painter. Cartoonist. Curator
    dele-jegede.com
    Left Aligned Logo Extended

    On Sun, May 21, 2017 at 4:49 AM, Chika Okeke-Agulu <okekeagulu@gmail.com> wrote:
    This Opinion piece in NYT Sunday Review was prompted by last Tuesday's inaugural modern and contemporary African Art auction by Sotheby's:
    https://www.nytimes.com/2017/0 5/20/opinion/sunday/modern-afr ican-art-sothebys.html

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